sportslig, adj. -t -a, korrekt, juste; sport-; ett sportsligt uppträdande; ha en s. chans, O-, anger motsatta egenskaper till dem som anges i efterleden; utgör en negativ förstärkning av efterleden; omänsklig; odjur.

måndag 28 maj 2012

AXA Summer Games har det inte heller lätt


Inte bara cykelsporten har problem med matematiken. Igår fick jag den här uppdateringen på facebook. Kul att ni kör, Axa, men det skulle se mer proffsigt ut om ni dels anlitade någon som kunde stava, och dels hade ett lite modernare perspektiv på kvinnligt och manligt idrottande.

Jag har mailat både ansvarig för Axa Summer Games och stora Axas centrala pressansvarige och frågat om motiv och om den här sexistiska synen är något som återspeglas även i barn- och ungdomsverksamheten som är Axa Summer Games huvudaktiviteter. Jag vet nämligen inte hur det är med er, men jag skulle inte vilja skicka mina kids till tävlingar och träningsläger hos en organisation som så tydligt värderar prestationer såhär ojämställt.
Återstår att se om jag får svar från någon eller båda av dom.

En inte helt vild gissning är ju att de kommer dra startlistekortet och bara "men det är faktiskt MÅNGA FLER killar anmälda!!". Tråkigt nog för dom är ju det lättaste argumentet no.1 att svara mot eftersom det är självklart att det är fler män till start, de tävlar ju om en summa likvärdig två månadsinkomster för en genomsnittlig ¨konditionsidrottare på nationell nivå, då gör man givetvis plats för det i sin tränings- och tävlingskalender. Om man på samma sätt skulle ekonomiskt kvotera in tjejerna som man nu gör med den rådande manskvoteringen kan jag garantera att det skulle stå bra mycket fler tjejer på startlinjen.

Nåväl, återkommer i frågan.

2 kommentarer:

  1. Härligt initiativ... verkar ha gett effekt på en gång.

    SvaraRadera
  2. Bra - och heja! Jag har alltid undrat varför skidåkare åker olika långt om de är män eller kvinnor. Kan inte kvinnor åka långt?

    SvaraRadera