sportslig, adj. -t -a, korrekt, juste; sport-; ett sportsligt uppträdande; ha en s. chans, O-, anger motsatta egenskaper till dem som anges i efterleden; utgör en negativ förstärkning av efterleden; omänsklig; odjur.

torsdag 9 oktober 2014

Kan en tjej hålla på med sport?


Den sorgligaste artikel jag läst på länge: "Kan en tjej bli professor".

Kortfattad sammanfattning: Sjuårig tjej vill bli professor när hon blir stor, men tror inte att det går eftersom bara killar kan vara professorer.
"Det började efter en sagostund där mamma Nadia Dala läste ”Coola katter kollar varför saker rör sig” för sin dotter. I boken var det en man som uppfann saker. Han förklarade också varför en kula faller neråt om du släpper den. Amanda tyckte att professorns jobb lät spännande, men var lite besviken eftersom hon trodde att bara killar kunde ha ett sådant jobb."

 Mamman lägger ut en text om händelsen på Facebook och flera kvinnliga professorer skickar brev och visar att de finns samt berättar vad de gör.
"– Jag blev överraskad och glad när jag fick breven. Det var roligt att få veta vad professorerna jobbade med. En jobbade med rymden och en annan med historia, berättar Amanda som ändå tyckte det roligaste var att få reda på att en tjej också kan bli professor."

Jag höll på att börja gråta. Att ett barn (eller någon människa över huvud taget), år 2014, tror att hen inte får eller kan ägna sig åt ett visst yrke enbart pga sitt kön är så episkt deprimerande och uppgivet att jag inte ens vet hur jag ska förhålla mig.
Men det är klart, har man aldrig fått se en kvinnlig professor, aldrig fått veta att de finns, bara sett gråhåriga gubbar i rollen i tecknad film, bara fått lära sig om vetenskapsmän (med betoning på MÄN) på lektionerna i skolan - hur ska man då kunna veta att det inte är något förbehållet just dom?

Det leder mig förstås in på mitt eviga ämne om representation i medierna. Med storyn ovan i ryggen, vad tror ni följande upplägg av artiklar från en stor svensk nyhetssajt säger till unga tjejer med idrottsambitioner eller intresse för sport? Det är alla dagens (141009) klickbara huvudrubriker från förstasidan på sportdelen.


MÄN

-Northugs dom efter rattfyllan
-Bättre för PSG om han lämnar
-Bara ett spel? Du borde ha lyssnat på din son Alex
-Nya utspelet som tar död på Ronaldoryktet
-Sanslös räddning, tror inte sina ögon
-Så följer du La Liga utan extra kostnad
-Idrottsvärldens 30 mäktigaste skägg
-Ranking, de ger oss fotbollen bäst
-Lirarna som hänger löst i ditt SHL-lag
-"Det absolut värsta jag varit med om"
-"Har aldrig gjort ett likadant mål"
-"Vi ska absolut inte vara rädda för dem"
-"Niva: Nu är det bombtänkande"
-Bahoui: "Ingen skön känsla"
-Doldisarna hjälper och skyddar Zlatan
-VM-kaoset blir film - med The Rock i tung roll
-Ryska rädslan: Sverige bluffar
-Hamrén har gjort mycket rätt
-Svensson: Vinner utan Ibrahimovic
-Kolla hit Zlatan, så blir du googlad
-Slog supertalangen - nu är han servitör
-"Jag började fråga ut våra massörer
-Läs Kalle Karlssons PL-legendarer
-Matcherna som kan ha varit uppgjorda
-"Varför skulle det inte finnas här?"
-"Tvivlet sår förrädiska frön i mitt hjärta"
-"Vi måste få en juniorliga i TV"
-Märkliga stölden - är någon hungrig jäkel som varit här
-De har betalt för att stå upp och få stryk
-Så gick det sen för boxningsmästarna
-Matchstraffet som knäckte krislaget
-Tre mål på 40 minuter gav seger för Asplöven
-Wennerholm: favoriterna har stämpel som krislag
-"Får tårar nu när jag berättar"
-Leifby: "Nu börjar vi ana varför Ibra är så bra som han är"
-103 kameror för att återskapa klassikern
-"Bäst i Zlatanfilmen var pappans fula gardiner
-Kines köpte en hel klubb - föll med 0-8 direkt
-Här är Arsenals nya skadesmäll
-Så startar Sverige - utan Ibrahimovic
-"Självklart blir vi lite sämre"
-"De är fyra klasser sämre än Zlatan"
-Youtubeklippet som ställer Capello totalt
-Capello tröttnade: Inga kommentarer
-Så hedras hans avlidna mamma
-Brynässtjärnan: "jag pajade helt"
-"Jag blir äcklad"
-Planen: ska utmana Northug i Göteborg
-"Jag är varken glad eller lycklig i PSG"
-Har verkligen ingen koll på sitt motstånd
-Snedträffen som får landslaget att jubla
-Streakarens insats skapar total kaos
-158 miljoner kronor bara under 2014
-"Han behöver lära sig vara ett proffs"
-Förslaget: Flytta ligan utomlands
-"Zlatan är som Bacon - stark"
-Vilda attacken: "Hoppas du dör imorgon"
-Glöm Stanley Cup Henke
-F***ing Abba - då såg legendaren rött
-"Skulle aldrig fråga Messi eller Zlatan"
-"Jag hoppas Bajen går upp"
-Sämsta domaren hittills i serie A
-Zäta: "Det värsta som kan hända"
-Sanslösa lönerna: så mycket har de tjänat
-SVT:s kritik inatt mot Djurgården
-Ingen Zlatan - då ska han spela
-Han är Hamréns favoritval
-"Han skrattar mest och tycker vi är dumma i huvudet"
-33 oförglömliga citat från Ibra
-Styrkebeskedet - slog serieledarna
-AIK är definitivt inget bottenlag
-Ovetjkin: "Träffat min nya flickvän"
-Reals stora skräck infor El Clasico


KVINNOR

-Stjärnans krav "Stäng av henne från landslaget"
-Malin får ny chans - efter jättebråket
-Deras mål: peta Schelin från tronen
-Besluten som gav damerna stjärnstatus


(73 - 4, men vem räknar)

4 kommentarer:

  1. Man blir totalt stum...
    Men vad tror du är mest konstruktiva att göra? Ska man kontakta tidningar med tips? lobba bland politiker? rösta på FI i nästa val? starta ännu en blogg? jag vet inte, jag känner mig nästan uppgiven!! /kvinna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror man ska göra det man kan på de fronter man har möjlighet, helt enkelt. Påpeka snedfördelningar i sin egen förening, kontakta ansvariga för tidningar etc, prata om de här frågorna, helt enkelt synliggöra i den mån man kan. Om vi alla gör det blir vi många röster!

      Radera
  2. Oerhört talande med rubrikerna. Jag lånade infron från det här inlägget (med tydlig hänvisning och länk givetvis) som målande exempel i en debattartikel om maskulinitetsnormer inom idrotten: http://nyheter24.se/debatt/780010-nade-den-som-kritiserar-zlatan Jag hoppas att det kan ha som bieffekt att fler hittar hit och läser dina grymma inlägg. Du skriver verkligen om viktiga saker som har sopats under mattan alldeles för länge. Alla borde läsa den här bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack snälla för både länk och komplimanger!

      Radera